Erkel, az operaszerző
(Legány Dezső a The New Grove Dictionaryben megjelent Erkel-szócikke alapján)
Ha figyelembe vesszük, a Bátori Mária milyen jelentős mértékben lép túl a korábbi magyar operakísérleteken, Erkel első operája meglepően gyorsan keletkezett. 1840. augusztus 8-án lezajlott bemutatójától kezdve a közvélemény egyértelműen Erkelt tekintette a nemzet vezető operakomponistájának. A Bátori Mária stílusa főként a korabeli olasz és francia opera formáin és karaktertípusain alapul, azokat a hangszeres verbunkos dallamfordulataival és terjedelmes, összefüggő finálékkal gazdagítva. A kor léptéke szerint nagy zenekart használt, több hatásos kórussal. A nyitány csupán jóval később készült el (bemutatója 1841. november 11); Erkel utóbb új áriákkal is komponált, 1858-ban pedig átírta a művet. A Bátorit 1860-ban még felújították ugyan, de nem maradt meg a repertoárban.
Az első opera sikere nyomán Erkel kizárólag a színpadnak szentelte zeneszerzői ambícióit, s alig két hónappal a bemutató után a librettista Egressy már újabb szövegkönyvön dolgozott, mely ezúttal is egy színdarabon alapult. A végül 1844-ben bemutatott új mű, a Hunyadi László Erkel legsikeresebb operája lett Magyarországon. Az 1850-es évek kezdetétől vidéki társulatok is felvették repertoárjukra; egyikük 1856-ban Bécsben is előadott egy rövidített változatot, de 1860-ban Zágrábban és Bukarestben is megszólalt a mű. A zongorista Thalberg erőfeszítései azonban, hogy a Hunyadit 1846-ban Párizsban is színre segítse, kudarcba fulladtak, hasonlóan Liszt kísérletéhez, hogy 1856-57-ben Weimarban adassa elő a művet.
A 19. század folyamán az operának csupán néhány részlete tudta meghódítani a külföldet: az 1847 táján komponált induló, az 1850-ben Madame La Grange számára írott koloratúrária és Erkel legjobb zenekari műve, az 1845-ben született nyitány, amelyet Liszt alig egy évvel keletkezése után már Bécsben is bemutatott. E tétel Liszt számára meggyőző bizonyossággal szolgált, hogy a magyar hangszeres tánc szimfonikus feldolgozása sikerrel járható út. A Hunyadi olasz és bécsi klasszikus hatásokat vegyít a nemzeti hanggal, ami leginkább az érzékenyen kidolgozott recitativókban és a népszerű táncok számos elemének átvételében ragadható meg. Többek között a verbunkosból merítette Erkel a két bővített másodlépést tartalmazó „magyar skálát”; a jellemző ritmusképleteket, s közülük is elsősorban a choriambust; a Liszt által cadence magyare-nak titulált, karakteresen nemzeti „bokázó” zárlatot; illetve a tánc kétarcú hangulatát, amely hősies, de egyszersmind (a lassú, moll hangnemű első szakaszban) mélyen szomorú, sőt tragikus. Ugyancsak felhasználta a verbunkos háromrészes formáját, amelyben minden egyes szakasz új zenei anyagot hoz, s egyre gyorsul, mint éppen a La Grange-áriában. A csárdásból Erkel az egyes szakaszok drámai tetőpontjainak kezelését és magát a tánc-elemet vette át. Ezek a vonások, a visszatérő tematikus anyagok alkalmazása és a nagy, egységes ívű finálék teremtik meg a Hunyadi László általános drámai kohézióját.
Az új librettók utáni lelkes és folyamatos kutatásai során Erkel egy új és jellegzetesen magyar műfajt is célba vett: a zenei betétekkel gazdagított népszínművet. A kor népszerű dallamainak feldolgozása azonnali és tartós sikert hozott e daraboknak. Az új műfaj megteremtője Erkel barátja, Szigligeti Ede (1814-1878) volt, aki ügyelőként és drámaíróként állt a Nemzeti Színház szolgálatában. A népszínművek némelyike hamarabb vált ismertté vidéken és az országhatárokon túl is, mint Erkel operái: a Két pisztoly és A rab német fordításban Bécsben is nagy sikert aratott. Erkel azonban a népszerű dallamok nyomán nem fejlesztett ki egy merészebb dalstílust, de a színpadi szituáció nyújtatta inspiráció híján zenéje mindig is kevéssé lírai maradt. A népszínművekkel egykorú, 1844-ben komponált Hymnuszt nem lírai kvalitásai, hanem emelkedettsége tette népszerűvé.
Jóllehet Erkel 1845 után is írt rövidebb kompozíciókat, a jelek szerint teremtő ereje időlegesen kimerült: a Hunyadi Lászlót követően jó ideig nem került ki jelentős mű a keze alól. A Ferenc József és Erzsébet királyné 1857-es, pesti látogatására készült Erzsébethez is csupán egyetlen felvonással járult hozzá Erkel – az alkalmi mű másik két felvonását a Doppler-fivérek, Ferenc és Károly szállították; utóbbi emellett Erkel felvonásának végső formába öntésében is közreműködött. Csak miután Ausztria súlyos vereséget szenvedett Itáliában éledt fel Erkelben a Hunyadi befejezése óta szunnyadó remény, hogy operát írhat a cenzúra tiltólistáján szereplő Bánk bán alapján. 1859 előtt értelmetlennek tűnt volna komoly munkához látni a partitúrán – most azonban, hogy mennél hamarabb befejezhesse, Erkel legtehetségesebb két fia, Gyula és Sándor segítségéhez folyamodott. Ettől fogva Erkel operapartitúrái muzsikus fiaival – s különösen Gyulával – való egyre mélyrehatóbb együttműködésről tanúskodnak.
A Bánk bán 1861. március 9-i bemutatója rendkívüli sikert hozott; Erkel pályafutása csúcsára érkezett. A 13. századi történet, amelynek központjában a királynő gyűlölt, idegen udvartartása elleni lázadás áll, mintha addig elnyomott szenvedélyt szabadított volna el a zeneszerzőben. Az operát széles ívű, megkapó dallamokkal halmozta el, amelyek újszerű rugalmassága a korabeli „népdal” közvetlen hatásáról tanúskodik. A Bánk bánban jut csúcsára a zeneszerző stílusának a Bátorival és a Hunyadival megkezdett fejlődése: Erkelnek immár nem csupán a legkülönbözőbb számokat sikerül a verbunkos formaelvei szerint felépítenie, de a nagy jelenetekben (főként a harmadik felvonásban) élénk drámai jellemzést ér el a recitativók és a tématranszformációk alkalmazásával. A cselekvény és a zene koncentráltsága már-már kamaraoperát idéz, aminthogy kamaraszerű Erkel hangszeres írásmódja is, mind a szólókban, mind az együttesekben. A zeneszerző különösen szerencsés kézzel idézi meg a pasztorális nosztalgia hangját a népi stílusban írott instrumentális részletekben, és egyúttal elsőként alkalmazza a cimbalmot a komponált zene közegében.
A Bánk bán hosszú évek szerves fejlődésének gyümölcse, s Erkelnek egyetlen későbbi operáját sem sikerült hasonló tűzzel és spontaneitással megtöltenie. Stílusának későbbi fejlődése kétféle úton járt. Az első a zenei nyelv leegyszerűsítését s egyúttal egy Bizet (1876-ban Erkel Gyula vezényletével már idehaza is bemutatott) Carmenjére emlékeztető „realizmus” előretörését hozta; az eddigi drámai témák helyett parasztokkal és mindennapi városlakókkal benépesített vígoperai témák felé fordulva. Az 1861-62-ben komponált Saroltában és még inkább A névtelen hősökben (1875-79) népszerű vigadozással, menyasszony-búcsúztatással, dobszignálokkal, toborzótáncokkal és katonai beszállásolással találkozunk – Erkel pedig megtalálja a mindehhez illő zenei kifejezőeszközöket: az ereszkedő stílusú, régi magyar népdalok különféle transzpozícióit, az együttesekben a polifónia fokozott kibontását és a hangszerelésben az egyes hangszerek fokozott egyénítését.•••••